«Відкритий урок»: формат, у якому діти екзаменують політиків на щирість

Формат «Відкритий урок», який створила команда «Лабораторії форматів», – це спроба донести до глядачів, що політики теж мають свої слабкості, можуть щось не розуміти, ніяковіти і поводитися, як діти.

«Відкритий урок» – це проєкт, у якому учні тестують політика на знання у різних галузях. За форматом, відомий місцевий політик приходить до дітей у школу і проводить відкритий урок. Він повинен пояснити дітям ситуацію в країні, відповісти на їхні запитання, пояснити складні терміни доступною мовою, а також виконати кілька завдань на вибір дітей – написати диктант, затанцювати, зробити зарядку, розказати щось англійською.

Слоган проєкту: «Зрозуміє дитина – зрозуміє і дорослий». Мета цієї програми – розповісти школярам про реформи, ситуацію в країні, війну та інші складні питання так, щоб дітям було зрозуміло.

У проєкті взяло участь п’ять телеканалів із різних куточків України. Першими свої випуски відзняли «9 канал» (Дніпро), ТРО «Новий Чернігів», ТРК «Вежа» (Івано-Франківськ). Згодом приєдналися ще два канали – «Южненська телестудія МИГ» (Южне) та ТРК «Відікон» (Суми).

Формат «Відкритий урок» створила креативна група «Лабораторії форматів» на базі НАМу за підтримки проекту USAID «Медійна програма в Україні», що реалізується міжнародною організацією Internews.

Особливості формату

 «Відкритий урок» – це інформаційно-розважальний проєкт. Спочатку політик пояснює дітям складні речі зрозумілою мовою. Згодом учні тестують політика і перебирають на себе функцію вчителя: екзаменують на знання англійської, просять написати диктант або щось порахувати, а також пограти у гру «Крокодил» і при цьому пояснити суть реформи (для прикладу, децентралізація, медична реформа).

            Політик самостійно повинен організувати роботу з учнями так, щоб усім було весело та цікаво. Основна мета – розказати дітям про своє життя, дитинство, політичну кар’єру, але, насамперед, показати себе як звичайну людину.

            Структура проекту «Відкритий урок»

            Для того, щоб знайомство політика та учнів пройшло динамічно, куратори проєкту запропонували каналам таку структуру, яку вони втілили.

  • Анонс. Кожен епізод починається із загального анонсу проекту, а також з очікування учнями політика – знімають, як діти готуються до уроку, як політик йде сходами тощо.
  • Вітання. Політик чи громадський діяч заходить до класу, учні вітаються, кажуть, що знають його та пропонують разом переглянути короткий ролик про гостя.
  • Сюжет про політика. Він складається з найцікавішої інформації про людину, а також з коментарів самих дітей.
  • Бліц - питання учнів до політика на будь-які теми. Для прикладу, діти питають, як

він навчався у школі, улюблені предмети, чому вирішив стати політиком тощо.

  • Тест. Учні пропонують політику виконати якесь практичне завдання: розсортувати сміття, розв’язати якусь задачу на логіку.
  • Диктант. Один із школярів диктує політику диктант, який той пише на дошці. Оцінює весь клас за допомогою карток.
  • Крокодил. Політик повинен за допомогою жестів пояснити суть однієї із реформ.
  • Подарунок. Діти дарують невеличкий подарунок зі змістом.
  • Фото. Учні разом з політиком роблять спільне фото.
  • Фінал. Політик розповідає про свої враження від зустрічі з дітьми, рефлексії, чи все йому вдалося виконати. Школярі коментують, яку б оцінку вони поставили за такий урок.

Герої програми «Відкритий урок»

Канали на власний розсуд обирали учнів. Хтось працював із учнями 3-4 класів, хтось із 6-7-класниками. Відповідно, питання, які ставили школярі, теж відрізняються. Якщо молодших школярів більше цікавила особиста інформація про політика – як він вчився, які предмети любив, яка була поведінка, хобі, чи має зараз сім’ю та дітей, то старших захопила професійна діяльність – як вдалося досягти такого кар’єрного зростання, яким вони бачать  майбутнє міста, що вони змінять упродовж п’яти років, як ставляться до війни, як допомагають тваринам.

Учні вразили своєю безпосередністю, бажанням ставити гострі питання, щирістю своїх помислів та навіть дорослістю. Діти залюбки «приміряли» на себе роль учителя і ставили оцінки.

Щодо політиків, то вони продемонстрували себе зовсім у іншій ролі, адже тепер їм як ніколи доводилося думати про те, що вони говорять і наскільки зрозуміло. Адже їхня мова повинна бути простою, але не примітивною. Діти відчувають фальш, тому з ними не можна когось із себе вдавати. Ті політики, які це зрозуміли, здобули у дітей велику популярність та захват.

Відгуки:

Олена Третяк ТРК «Вежа»

Нам було дуже цікаво працювати з таким форматом. Було цікаво і знімальній групі, і школярам, і глядачам. Найбільшою складністю був дуже обмежений час підготовки, зйомки і монтажу. Учасники програми – політики були просто в захваті від такого формату. Глядачі казали, що ще ніколи не бачили таких "людяних" політиків.

Ольга Владимирова «9 канал»

Від цього проекту в захваті всі — діти, батьки, дорослі учасники. У ролі «учителів на заміні» в 6 класі побували депутатка міської ради, ветеран АТО і підприємець, який брав участь у парламентських виборах-2019, колишній нардеп і голова Дніпропетровської обласної ради. Запрошені гості мали дуже поверхневу інформацію про те, що буде відбуватися під час зйомок, тож для них це була майже повна імпровізація. Один із них після закінчення знімальної зміни навіть сказав поза камерою:  «Ага, я зрозумів, це ви придумали проєкт, щоб “лагідно тролити” чиновників».  Найважче, як нам здалося, учасникам-чоловікам давалися фізичні активності, як-от сучасні танці — цей елемент уроку запропонували діти, ми використали його в чотирьох випусках, але голова обласної ради зумів домовитися з дітьми, що він не танцюватиме, але залюбки подивиться, як це роблять вони.

Тішимо себе надією, що програми вийшли не фальшиві. Принаймні, пост-інтерв'ю дітей про це свідчать: вони сміливо говорять, кому краще не йти в політику, хто занадто складно відповідає на запитання, хто не знає англійської, кого б вони хотіли мати за вчителя, а кого ні.

Проект вочевидь корисний усім — і учасникам з обох боків, і каналу. Ніхто досі не мав досвіду роботи у таких проєктах, на зйомках першого випуску проявилися усі можливі «граблі». Найкращі в усіх відношеннях тут діти — вони врахували всі побажання режисера і сценариста, але багато речей зробили абсолютно по-своєму, доповнили уроки непердбачуваними реакціями та історіями. Наприклад, один із школярів заявив під час зйомки, що вчитель – його троюрідний дідусь. Почалося «розслідування», і герой врешті погодився, що дійсно, вони родичі. Склався абсолютно імпровізаційний епізод програми, який вирішили залишити в остаточному варіанті.

Дякуємо НАМ і «Лабораторії форматів». Сподіваємось, ми будемо мати ресурс і натхнення продовжувати серію «Відкритих Уроків».

Ольга Капустян «Новий Чернігів»

Діти – це просто покоління Z. Всі гості, які приходили вести урок, приємно здивовані і у захваті від дітей. Ми зняли дуже класні проморолики для зацікавлення, у яких політики відтискалися від землі, губернатор робив літачки і запускав. Тобто все можна зробити смішно, класно і неординарно. Діти, окрім тих питань, що ми складали, ставили свої, наче справжні журналісти. А якщо хтось не відповідав, то вони повторювали, поки не отримували відповідь.

Подібні проекти важкі для реалізації, бо у нас нема, як на великих каналах, гостьових редакторів. Організація процесу лежить на тому ж таки журналісту, керівнику проекту. Це було важко, але надзвичайно цікаво.