Саморегулювання в Україні: чи є перспективи?

stub

Про саморегуляцію українських медіа, її перспективи та перешкоди дискутували учасники панелі «Саморегулювання ЗМІ: де ми є і куди рухатись» у рамках «Донбас Медіа Форум» 11 вересня. Зокрема, Катерина М’яснікова, виконавча директорка Національної асоціації медіа, розповіла про співрегулювання та перешкоди, які гальмують розвиток саморегулювання.

За даними дослідження «Що журналісти знають і думають про саморегулювання», які представила Ліана Хоровицька, національна координаторка програм, координаторка проєктів ОБСЄ в Україні, саморегулювання не може достатньо розвиватися через олігархічні медіа, низький рівень освіти, відсутність потужних профспілок. На думку Катерини М’яснікової, за порушення етичних норм та журналістських стандартів медійники повинні нести великі репутаційні наслідки, які можуть призвести до втрати рекламодавців та підірвати довіру аудиторії, або ж штрафні санкції. Тоді діятиме саморегулювання.

Окрім того, виконавча директорка НАМ розповіла про співрегулювання: «Співрегулювання виникло як проміжна форма між державною регуляцією та саморегуляцією. Воно має діяти там, де держава не може регулювати». Наприклад, визначення того, що може розпалювати міжнаціональну ворожнечу, який контент може вважатися расовою дискримінацією або пропагандою комуністичного та тоталітарного режимів. Водночас, варто розуміти, якщо ми дозволяємо державі регулювати, що можна і не можна показувати, то це прямий та швидкий шлях до цензури.

Алан Сандерленд, виконавчий директор неурядової організації новинних омбудсменів та редакторських стандартів Organization of News Ombudsmen and Standards Editors (ONO), вважає, що для того, щоб журналістика процвітала  і вижила у довгостроковій перспективі, вона потребує довіри з боку населення. Для того, щоб була ця довіра, треба продемонструвати, у першу чергу, те, що у медіа є набір принципів та стандартів, у які воно вірить. І по-друге, що медіа буде підзвітне щодо створення цих стандартів.

«Саморегуляція – це взаємовідношення між вашою організацією і громадськістю», - вважає Сандерленд. Зокрема, він бачить два бар’єри, які перешкоджають саморегуляції, – це фінанси та внутрішня воля, бажання і культура у медіаорганізації. Також він зазначає, що висока внутрішня саморегуляція робить аудиторію більш лояльною до медіа.

Модераторка панелі, виконавча директорка ГО «Інститут масової інформації», членкиня Комісії з журналістської етики та представниця в Україні ініціативи «Репортери без кордонів» Оксана Романюк розповіла про результати дослідження ІМІ, у якому аналізували сайти провідних українських онлайн-медіа на наявність редакційних політик. «Редполітика – це просто базова річ, там, де ви маєте прописати, якими принципами етичними, професійними ви керуєтеся. Чи ви керуєтеся кодексом журналістської етики, яка ваша політика спростування інформації, як ви даєте другу точку зору. Так-от, лише 16% онлайн-медіа мають на сайті редполітику або щось, що можна назвати схожим на редполітику», - розповіла Оксана Романюк. На її думку, наявність цих політик свідчить про те, що медіа саморегулюється, бере на себе певну відповідальність перед аудиторією.

Наталія Лігачова, голова правління ГО «Детектор медіа», закликала під час свого виступу саморегуляторні органи до більш проактивної діяльності. Зокрема, вона вважає, що медійники повинні добиватися реакції від героїв своїх матеріалів та працювати з аудиторією, яка зможе підтримувати якісні медіа.  На її думку, більшої потужності саморегулятивним органам надасть об’єднання з медіарухами, медіачкеми тощо.

На думку Олексія Погорєлова, президента Української Асоціації Медіа Бізнесу, члена Комісії з журналістської етики, перешкодою розвитку саморегуляції є відсутність чітко відокремлених зон відповідальності між регулятором та індустрією. Погорєлов вважає, що варто заохочувати саморегулівну діяльність медіа.

Саморегулювання в Україні має чимало перспектив, але водночас – і перешкод. Однак учасники медіаіндустрії повинні розуміти, що саморегулювання – це основа для того, щоб заслужити довіру своєї аудиторії.

Пресслужба НАМ