NMT: Роман Сущенко про фейки, пропаганду і маніпуляції

stub

Ключовим спікером під час конференції  National Media Talk 2019 став журналіст, колишній політв’язень Роман Сущенко. Він розповів про види маніпуляції та навіювання, підтримав законодавче визначення пропаганди та закликав дотримуватися журналістських стандартів.

Свій виступ Сущенко розпочав емоційно з цитати Ніцше про те, що фактів не існує, а є лише їхня інтерпретація. «За три роки я зрозумів багато про себе та можливості людини, яка потрапляє в надзвичайні стресові умови. Коли страх, невизначеність, паніка підкочуються до горла, опановують тобою, відкушують шматки від тебе, паралізують м’язи, сковують рухи, блокують свідомість, уповільнюють, загальмовують процес  мислення. Усі ці почуття – це чорна безодня, у яку дуже тягне зазирнути, але не варто задивлятися у неї», – поділився своїми емоціями від ув’язнення Роман Сущенко.

Журналіст нагадав, що ми всі під час передвиборчої гонки стали свідками маніпуляції суспільною думкою, а також частиною боротьби за вплив. Він виокремив основні прийоми маніпуляції – спекуляція цивілізаційними, національно-культурними, соціальними цінностями у суспільстві та глобальними у інформаційними просторі. А також зазначив, що фейкові технології, легітимізовані у публічному просторі, стають новою непохитною для суспільної критики постправдою. І розповів, як його родина постраждала від неперевіреної інформації, яка принесла біль та спустошення. «Я знаю, що багато хто з вас зібрав речі, камери, диктофони і навіть вирушив до аеропорту, піддавшись на таку не дуже надійну, достовірну інформацію з конкретно одного неперевіреного джерела. Завдяки вам ця інформація була поширена в соціальних мережах, на телебаченні, і моя мама, коли дізналася, дуже хвилювалася. Коли її надія знову виявилася відкладеною – це була вже шоста така спроба – їй стало зле», – розповів він.

Роман Сущенко закликав журналістів ретельно перевіряти інформацію та бути дуже обережними у висвітленні теми політв’язнів, щоб не нашкодити їм та їхнім сім’ям, не підштовхувати до зайвих страждань. Він порадив медіаспільноті боротися з фейками за допомогою журналістських стандартів та етичного кодексу. «Щоб не піддаватися маніпулюванню та навіюванню, треба виховувати у собі здатність аналізувати інформацію, перестати пасивно спостерігати за перебігом подій, шукати та аналізувати факти навіть тоді, коли вони не подобаються, користуватися різними джерелами, розуміти приховані та публічні інтереси тих, хто намагається на нас впливати», – зазначив він. Також Сущенко порадив колегам-журналістам бути принциповими, ставити собі планки і намагатися дотягнутися до них. А головне – відповідати за свої дії та слова перед суспільством.

«Інформаційний шум та нервове напруження знижують здатність до критичного мислення і роблять людей вразливими до навіювання, стереотипного мислення та примітивної пропаганди», – підкреслив журналіст. Критичність аналізу знижується, увага розпорошується, і люди готові сприйняти будь-які політичні продукти: навіювання, вплив, гасла, дезінформацію, фейки.  Саме тому Роман Сущенко вважає, що українському інформаційному простору необхідне законодавче визначення поняття «пропаганда».

На його думку, не варто дарувати опонентам можливість спекулювати і творити свою пропаганду: «Коли буде створено законодавче поле для поняття «пропаганда», то буде легше боротися, протистояти, чинити опір. Коли всі ці поняття розмиті, і кожен трактує, як заманеться,  то це набагато складніше, бо створюються дискусії, але справа не вирішується». Він зауважив, що визначення пропаганди неабияк потрібне для того, щоб регулювати інформаційний ринок  особливо під час війни.

Сущенко зазначив, що існує величезна різниця між українськими та російськими медіа, це дві різні планети. У в’язниці журналіст не мав доступу до українських ЗМІ, тому отримував інформацію з російських джерел. Багато з них були пропагандистськими, однак Сущенко добре відгукнувся про опозиційні видання, які дали йому інформацію про українські події (зокрема, про отримання Томосу).

Журналіст також висловився про комунікацію української влади з суспільством, зазначивши, що такі креативності, як спілкування через YouTube без зворотного зв’язку, не ефективні. Усі рано чи пізно повернуться до традиційної комунікації.  Він зауважив, що без журналістів діалог влади і суспільства не можливий. Щодо пресмарафону із президентом, то Сущенко назвав його тріумфом форми, та, можливо, фіаско змісту.

National Media Talk відбувалася втретє за підтримки проекту USAID «Медійна програма в Україні», що реалізується міжнародною організацією Internews.

Прес-служба National Media Talk