Як вижити у кризові часи: історія вінницького телеканалу «ВІТА»

Під час карантину медіакомпанії вчаться жити по-новому. І тут, як завжди, у когось склянка наполовину порожня, а з нею – відсутність рекламодавців, скорочення колективу, лише новинний контент, втрата ентузіазму та мотивації. А в когось – наполовину повна, тому вони шукають антикризові рішення і в екстремальних умовах вчаться чомусь новому. Кожен обирає свій шлях, але ця криза, зрештою, окрім явних негативів, проявить сильні сторони медіакомпаній – їхнє вміння знаходити швидкі рішення,  мислити перспективно, адаптовуватися до потреб глядачів, шукати нові джерела фінансування та гранти.

Ми поспілкувалися з програмною директоркою телеканалу «ВІТА» (Вінниця) Наталією Поспеловською про те, як їм вдалося перебудувати свою роботу так, щоб кризові часи почали стимулювати їхній креатив, готовність до змін та гнучкість. Телеканалу вдалося за цей час запустити два нових проєкти, утримати весь свій колектив, долучитися до платформ обміну контентом і зрозуміти свою важливість для вінничан. Далі – історія Наталії Поспеловської.

Ситуація з пандемією не могла не відбитися на роботі міського телеканалу. Якщо раніше ми намагалися запропонувати глядачеві новини і програми на різні теми, що зачіпають різні сегменти життя Вінниці, то сьогодні практично в кожному матеріалі присутнє слово «коронавірус». Але навіть це не головне. Як ЗМІ, ми гостро відчули, що є ключовим джерелом, з якого жителі області черпають новини, дізнаються яка ситуація у Вінниці, які заходи протидії поширенню інфекції застосовуються, які обмеження введені, як працює поліція, транспорт, об'єкти інфраструктури. Адже центральні канали не показують в своїх ефірах регіони.

Карантин вніс свої обмеження. Люди більше часу проводять вдома і шукають інформацію про Вінницю в інтернеті, з ефірів місцевого каналу. І ми відчуваємо свою відповідальність за інформування населення. Люди хочуть знати правду, і якомога швидше. На сьогодні ми справляємося із завданням на 100%. Про це говорить і зворотний зв'язок, і збільшена кількість підписників на наші сторінки в соціальних мережах. Матеріали каналу в фейсбуці набирають по 100 тисяч переглядів за кілька днів. Для Вінниці це хороший показник нашої затребуваності.

Нам вдалося зберегти колектив, а обсяги продукції власного виробництва збільшилися на 20%. Журналісти записують коментарі онлайн, освоїли технологію скайп-ефірів (раніше вважалося, що це більше інтернет-формат). Знімальні групи щодня виїжджають на «гарячі точки» - в інфекційне відділення, в приймальні швидкої допомоги, супроводжують волонтерів, які допомагають одиноким пенсіонерам. Звичайно, при цьому дотримуються всіх можливих заходів безпеки.

На жаль, ринок реклами заморожений. Компанії масово урізають свої рекламні бюджети через коронавірус і карантинні заходи. Плюсом для нас є те, що ми - комунальне підприємство, і основне фінансування (на зарплати співробітникам, оплату комуналки, передачу сигналу) залишилося незмінним. Але комерційні рахунки, кошти з яких йдуть на розвиток, завмерли. Вчимося працювати і заробляти по-новому. Наприклад, дивимося в сторону грантів. Маємо намір подавати заявки, щоб відновити фінансову стабільність і можливості розвитку.

Карантин, як надзвичайні умови праці, навчив нас кільком важливим речам:

  • По-перше, він допоміг команді відчути свою значимість для місцевого глядача. Ми дійсно потрібні, і наша робота важлива. Ми залишаємося практично єдиним джерелом об'єктивної інформації про події в регіоні для телеглядачів. Адже рідкісні сюжети про Вінницю центральних каналів орієнтовані на загальнонаціональну аудиторію і часто відрізняються відвертою упередженістю і скептичним ставленням до провінції.
  • По-друге, ми усвідомили необхідність розробки нового фінансового плану і фінансової стратегії. Важливо вчитися шукати джерела фінансування, а не чекати, поки рекламодавець принесе рекламу.
  • По-третє, ми стали учасником «Контент Фонду» та «Media Change Ukraine» по безплатному обміну контентом. Тільки за один день участі 6 телеканалів зацікавилися нашими продуктами, що дозволяє налагодити зв'язки, обмінюватися досвідом.
  • По-четверте, наші журналісти, оператори, техніки змогли в стислі терміни освоїти нові формати роботи. Незважаючи на карантинні обмеження, ми не відмовилися від ключових програм сітки мовлення. Навпаки, запустили два нових проєкти: програми одного виходять в ефір щодня, а другого - двічі в тиждень.

Будемо вважати, що карантин став для нас випробуванням, яке ми як медіа поки успішно витримуємо.