Як коронавірус вплинув на розмовне радіо в Україні

Пандемія коронавірусу позначилася на радіослуханні не лише в Україні, а й в інших країнах Європи. Зокрема, значно зріс інтерес слухачів до розмовного радіо. На початку карантину люди шукали підтримки, рекомендацій від медиків і порад, як пережити самоізоляцію. Тож тенденція  цілком закономірна і передбачувана.

За даними дослідження компанія Kantar, у Швеції та Норвегії на фоні певного зниження слухання радіо в цілому, зросло зацікавлення новинним радіо. Під час карантину основним українським мережевим станціям вдалося втримати свої позиції. А от розмовні радіостанції значно підняли свої позиції, бо українці у тривожні карантинні часи шукали інформаційної та психологічної підтримки.

В «Українському радіо» з початком пандемії вирішили не зменшувати прямоефірне мовлення і не запускати повтори, а навпаки – збільшили лінійки ток-шоу, адже розуміли, що увага аудиторії до новинних медіа, зокрема і радіостанцій, буде лише зростати.

Дмитро Хоркін, генеральний продюсер «Українського радіо», розповів: «Після оголошення карантину ми запустили спецпроєкт  «На карантині», в якому щодня спілкуємось зі слухачами на житейські теми: від впливу вірусу на бізнес - до того «як підстригтися удома, коли зачинені перукарні?». Плюс у новинах додали більше репортажів із регіонів, адже людям завжди більш цікаво - що відбувається у їхньому місті чи навіть кварталі. Ми можемо це собі дозволити, адже маємо мережу обласних радіо в кожному регіоні України».

Керівництво «Громадського радіо» під час карантину суттєво не змінювало програмну концепцію, однак збільшили кількість новин, додавши п’ятнадцятихвилинний огляд про коронавірус «Це лише Ковід». Також двічі на тиждень радіостанція випускає програму «Соціальна дистанція» - це розмови з медиками, психологами, людьми, які одужали від коронавірусу, змінили на час карантину роботу.

Головна редакторка «Громадського радіо» Тетяна Трощинська розповіла: «У березні і до третього тижня квітня будь-яке слово у заголовку, пов’язане з коронавірусом, гарантувало успішність матеріалу, як на сайті, так і в подкастах. Протягом останніх двох-трьох тижнів ми бачимо падіння інтересу аудиторію та втому від цієї теми. І це теж  цілком природній процес. З’являються якісь інші теми, про які ми повідомляємо. Зрештою, можна сказати, що ми простежуємо зростання зацікавлення не тільки до теми коронавірусу, а й до самого «Громадського радіо». Наприкінці березня ми мали найвищі показники за останні два роки».

Розважальні радіостанції під час карантину частково змінили вектори своїх програм, які стали менш розважальними і більш розмовними. Таку тенденцію продиктували самі ж слухачі. Для прикладу, радіостанція «Radio ROKS» спеціально створила шоу «Соня Сотник на зв’язку», адже у їхніх слухачів була потреба у спілкуванні. Щовечора ведуча Соня Сотник у прямому ефірі обговорює зі слухачами  що вони зробили на карантині, як змінилася їхня поведінка, які у них стосунки у сім’ї, як вони справляються з навчальним процесом, як саморозвиваються.

«Програма була створена з однією метою – підтримати людей, які зараз у стресовій ситуації, у незвичних для себе умовах. Радіо – найкращий товариш і найкращий співрозмовник. Для людей було важливо, щоб з ними був хтось поруч, адже самоізоляція, з одного боку, це корисний захід, а з іншого, - надзвичайно стресова ситуація для кожної людини. Тому ми намагалися бути поруч із нашими слухачами, щоб вони відчували підтримку, як і завжди», - розповідає ведуча проєкту Соня Сотник.

Українському розмовному радіо вдалося оперативно та якісно відреагувати на інформаційний запит аудиторії, пристосуватися до викликів пандемії коронавірусу і побудувати хороший фундамент для подальшої розмови зі своїми слухачами.

Якщо на початку поширення коронавірусу слухачі новинних радіо шукали підтримки і порад, то тепер ведучим потрібно змінювати кут висвітлення інформації і говорити про наслідки і як жити після карантину. Аудиторію втомлюють цифри, суха статистика про те, скільки людей захворіло, померло і одужало. Сьогодні вона потребує аналітики, реальних історій виходу із кризи, порад від лікарів та психологів.

Пресцентр НАМ