Приєднатися до НАМ
Вхід для користувачів Логін Пароль Реєстрація Увійти

Новини. Правова підтримка

25.2.2015

Татьяна Фомина: Путин может отдыхать. Мы своими руками прививаем ценности "русского мира" - цензуру и единомыслие

"Українські Новини" побеседовали с практикующим медиа-юристом, руководителем Правового центра Независимой ассоциации телерадиовещателей Татьяной Фоминой.

23.5.2014

25 травня працюватиме «гаряча лінія» юридичної допомоги для медіа

У неділю, 25 травня 2014 р., працюватиме «гаряча лінія» Незалежної асоціації телерадіомовників (НАМ) безкоштовної юридичної допомоги для медіа.

Всі новини розділу

 

Новини

РозділиПравовий центр інформує

26.6.2019 15:37 | Автор:

Розсилка Правового центру_26 червня 2019 року

Шановні члени асоціації!

Пропоную вашій увазі аналіз потенційної відповідальності  ТРО та їх керівників у випадку порушення ними закону «Про вибори народних депутатів».

Адміністративна відповідальність.

  1. Визнання дій (бездіяльності) ЗМІ протиправнимиа також тимчасове (до закінчення виборчого процесу) зупинення дії ліцензії ТРО будь-якої форми власності

Звертаю вашу увагу, що на відміну від президентських виборів, ч.11 ст. 74 закону «Про вибори народних депутатів України» передбачає, що у разі встановлення судом при розгляді виборчого спору повторного або одноразового грубого порушення засобом масової інформації вимог цього закону суд приймає рішення про тимчасове (до закінчення виборчого процесу) зупинення дії ліцензії.

Щодо повторності зрозуміло, а от питання про те, що  є одноразовим грубим порушенням потребує уточнення. Таким грубим порушенням однозначно є: поширення у будь-якій формі матеріалів, що містять заклики до ліквідації незалежності України, зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, незаконного захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства та розпалювання міжетнічної, расової, національної, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров'я населення. (ч.6 ст.74). За всі роки існування асоціації нам не доводилося стикатися із випадками поширення ТРО таких матеріалів, хоча розмови про те, що такі матеріали поширювалися, були. Справа у тому, що усе перераховане – це склади кримінальних правопорушень, тому тут недостатньо аби комусь здалося, що в матеріалах є подібні заклики.  Аби довести, що ТРО винна – потрібно відкрити кримінальне провадження проти працівників ТРО або особи, яка поширювала такі заклики в ефірі ТРО,  та довести їх вину у кримінальному правопорушенні. Такі випадки мені невідомі. Окрім таких закликів, я вважаю, що грубим порушенням за аналогією із нормою закону «Про вибори Президента» (ч.4 ст.64), відповідно до якої можуть бути призупинені ліцензії комунальних  та державних ТРО,  працівники яких у передачах  ведуть агітацію, буде порушення  такої ж заборони для працівників ТРО, яка міститься  у ч. 4 ст.74 у законі «Про вибори народних депутатів».  Наостанок я б додала до переліку грубих порушень поширення завідомо недостовірних або наклепницьких відомостей про партію - суб’єкта виборчого процесу або кандидата, недостовірний або наклепницький характер яких встановлений у судовому порядку (ч.10 ст.74 закону).

Яким є механізм притягнення ТРО до відповідальності?

Виборча комісія, партія – суб’єкт виборчого процесу,  кандидат,   мають право звернутися до адміністративного суду із адміністративним позовом до ЗМІ як юридичної особи  з вимогою визнати дії (бездіяльність) ЗМІ протиправними та зобов’язати вчинити певні дії або утриматися від їх вчинення або прийняти рішення про тимчасове зупинення дії ліцензії ТРО.

Позов може бути поданий не пізніше 5 днів із дня вчинення ЗМІ  протиправних дій (бездіяльності).

Справа вирішується місцевим загальним судом як адміністративним за місцезнаходженням ЗМІ, протягом двох днів після надходження позовної заяви.

Про подання позовної заяви, час, місце  розгляду справи суд негайно повідомляє відповідача та інших учасників справи шляхом направлення тексту повісти на офіційну електронну адресу, а за її відсутності - кур'єром або за відомими суду номером телефону, факсу, електронною поштою чи іншим технічним засобом зв'язку.

  1. Адміністративний штраф

Він передбачений:

 статтею  212-9 Кодексу про адміністративні правопорушення (КпАП) .

  • за порушення передбаченого законом порядку ведення передвиборної агітації 

від 170 до 850 грн

  • за надання переваги в інформаційних телерадіопередачах будь-якому кандидату

від 170 до 850 грн

  • за порушення заборони протягом визначеного законом часу у будь-якій формі коментувати чи оцінювати зміст передвиборної агітаційної теле-, радіопрограми відповідного кандидата, давати будь-яку інформацію щодо цього кандидата

від 680 до 1190 грн.

статтею 212-11 КпАП

  • за ненадання відповідному суб'єкту виборчого процесу, щодо якого оприлюднено інформацію, яку він вважає недостовірною, на його вимогу (звернення) можливості у визначеному законом порядку оприлюднити відповідь щодо такої інформації

від 1700 до 2550 грн. 

Штраф накладається на фізичну особу, винну в правопорушенні – власника, посадову особу чи творчого працівника ТРО. Штраф,  передбачений ст.212-11 КпАП, накладається лише на посадових осіб ТРО – керівника, головного редактора..

Порядок накладення штрафу такий:  спочатку уповноваженими особами складається протокол про адміністративне правопорушення. Такими особами є: 1) Національна рада з питань ТБ і РМ або її представник; 2) член виборчої комісії.  Правопорушник (особа, стосовно якої складений протокол) повинен бути ознайомлений із протоколом, після чого протокол передається до райсуду  за місцем знаходження ТРО. Суд у триденний строк повинен прийняти рішення за цим протоколом. Повідомлення правопорушника про розгляд справи є обов’язковим.

 

Примітка:

1. Потрібно мати на увазі, що Нацрада та  її представники не уповноважені складати протокол по порушенню заборони коментувати чи оцінювати зміст агітаційної теле-, радіопрограми.

2. КпАП передбачає, що член виборчої комісії може скласти протокол по усім складам правопорушень, передбачених ст. 212-9 КпАП, проте практично це нереально через  неузгодженість КпАП з виборчими законами, на підставі яких діють виборчі комісії та їх члени, а ці виборчі закони не наділяють  членів виборчих комісій повноваженнями складати подібні протоколи.

3. Національна рада не вправі накладати на ТРО санкції (виносити попередження) за порушення, пов’язані із виборами

Це твердження ґрунтується на частині 1 ст.19 Конституції : органи державної влади та їх посадові особи діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Ч.1 ст. 70  закону про ТБ і РМ передбачає право Національної ради здійснювати контроль та забезпечувати виконання вимог, встановлених законом про вибори. Проте відповідно до ст.72 закону про ТБ і РМ Національна рада застосовує санкції за порушення ТРО вимог ліцензії та законодавства про телебачення і радіомовлення. У ст.3 закону про ТБ і РМ зазначено,  які закони входять до складу законодавства про телебачення і радіомовлення. Закони про вибори у цей перелік не входять. 

Цивільно-правова  відповідальність

Мабуть, це найсерйозніше, що може трапитися із ТРО, окрім тимчасового призупинення дії ліцензії, оскільки розмір шкоди, яка може бути присуджена до компенсації, непередбачуваний.

Підставою для позову може бути, зокрема,  поширення недостовірної інформації  про кандидата або про партію, яка його висунула, надання переваги політичним конкурентам при висвітленні їх діяльності або передвиборних програм, відмова поширити передвиборну агітацію.

Задоволення такого позову неможливе у випадку, якщо шкоду кандидату (партії, яка його висунула) заподіяно поширенням  інформації, що містилася у  передвиборній агітації іншого кандидата. У цьому випадку в діях ТРО не має вини, оскільки ТРО зобов’язана поширити передвиборну агітацію іншого кандидата у тому вигляді, у якому її отримала.

З повагою, Тетяна Фоміна.

 

 

Повернутися до розділу

 

Блог НАМ

Катерина М'ясникова
Катерина М'ясникова
Фіналізуючі чисельні коментарі щодо Міністерства інформації, які дала сь
Переглядів: 13912  Коментарів: 0
Наталя Беднарська
Наталя Беднарська
Проработав более 10 лет в медиа, я лично сталкивалась с нехваткой решени
Переглядів: 7470  Коментарів: 0