Приєднатися до НАМ
Вхід для користувачів Логін Пароль Реєстрація Увійти

Новини. Правова підтримка

25.2.2015

Татьяна Фомина: Путин может отдыхать. Мы своими руками прививаем ценности "русского мира" - цензуру и единомыслие

"Українські Новини" побеседовали с практикующим медиа-юристом, руководителем Правового центра Независимой ассоциации телерадиовещателей Татьяной Фоминой.

23.5.2014

25 травня працюватиме «гаряча лінія» юридичної допомоги для медіа

У неділю, 25 травня 2014 р., працюватиме «гаряча лінія» Незалежної асоціації телерадіомовників (НАМ) безкоштовної юридичної допомоги для медіа.

Всі новини розділу

 

Новини

РозділиПравовий центр інформує

12.3.2019 17:19 | Автор:

Розсилка Правового центру_12 березня 2019 року

Шановні члени асоціації!

Пропоную вашій увазі аналіз потенційної відповідальності  ТРО та їх керівників у випадку порушення ними закону «Про вибори Президента України»

Спочатку маю заспокоїти керівників приватних телерадіоорганізацій - не може бути жодних призупинень дії чи відбирання ліцензій у приватної ТРО, яка порушує виборчий закон. Така  вірогідність існує лише для комунальних ТРО, які порушують обмеження, встановлені для них ч. 4 ст. 60 закону «Про вибори Президента України».

Тепер заспокою вас ще більше. Аналіз норм закону «Про вибори Президента України», «Про телебачення і радіомовлення», Кодексу адміністративного судочинства, Кодексу про адміністративні правопорушення свідчить про те, що шанси притягнути ТРО чи  її керівника бодай до якоїсь відповідальності наближаються до нуля, особливо, якщо ви будете опиратися цьому.

Отже, розглянемо, що може бути за найбільш негативного розвитку подій.

Адміністративна відповідальність.

1.Адміністративний штраф

Він передбачений  статтею  212-9 Кодексу про адміністративні правопорушення (КпАП) .

  • за порушення передбаченого законом порядку ведення передвиборної агітації 

від 170 до 850 грн

  • за надання переваги в інформаційних телерадіопередачах будь-якому кандидату

від 170 до 850 грн

  • за порушення заборони протягом визначеного законом часу у будь-якій формі коментувати чи оцінювати зміст передвиборної агітаційної теле-, радіопрограми відповідного кандидата, давати будь-яку інформацію щодо цього кандидата

від 680 до 1190 грн.

Штраф накладається на фізичну особу, винну в правопорушенні – власника, посадову особу чи творчого працівника ТРО

Порядок накладення штрафу такий:  спочатку уповноваженими особами складається протокол про адміністративне правопорушення. Такими особами є: 1) Національна рада з питань ТБ і РМ або її представник; 2) член виборчої комісії.  Правопорушник (особа, стосовно якої складений протокол) повинен бути ознайомлений із протоколом, після чого протокол передається до райсуду  за місцем знаходження ТРО. Суд у триденний строк повинен прийняти рішення за цим протоколом. Повідомлення правопорушника про розгляд справи є обов’язковим.

 

Примітка:

1. Потрібно мати на увазі, що Нацрада її представники не уповноважені складати протокол по порушенню заборони коментувати чи оцінювати зміст агітаційної теле-, радіопрограми (тобто,  по правопорушенню, яке тягне накладення найбільшого адміністративного штрафу від 680 до 1190 грн)

2. КПаП передбачає, що член виборчої комісії може скласти протокол по усім складам правопорушень, передбачених ст. 212-9 КПАП, проте практично це нереально через  неузгодженість КПаП з виборчими законами, на підставі яких діють виборчі комісії та їх члени, а ці виборчі закони не наділяють  членів виборчих комісій повноваженнями складати подібні протоколи.

2.  Під час виборів Президента  не може застосовуватися ст.212-11 КПАП, яка передбачає адміністративну відповідальність (штраф від 1700 до 2550 грн) за відмову розмістити відповідь кандидата, про якого ЗМІ розповсюдив недостовірну інформацію,  оскільки в частині п’ятій ст.64 закону  «Про вибори Президента України» йдеться про обов’язок ЗМІ розмістити спростування, а не відповідь.

2. Визнання дій (бездіяльності) ЗМІ протиправними та зобов’язання вчинити дії

Виборча комісія, кандидат, партія, яка його висунула,  мають право звернутися до адміністративного суду із адміністративним позовом до ЗМІ як юридичної особи  з вимогою визнати дії (бездіяльність) ЗМІ протиправними та зобов’язати вчинити певні дії або утриматися від їх вчинення.

Позов може бути поданий не пізніше 5 днів із дня вчинення ЗМІ  протиправних дій (бездіяльності).

Справа вирішується місцевим загальним судом як адміністративним за місцезнаходженням ЗМІ, протягом двох днів після надходження позовної заяви.

Можливий негативний результат розгляду цього позову для ЗМІ: прийняття судового рішення про визнання дій (бездіяльності) ЗМІ протиправними та зобов’язання ЗМІ вчинити певні дії.

3. Національна рада не вправі накладати на ТРО санкції (виносити попередження) за порушення, пов’язані із виборами

Це твердження ґрунтується на частині 1 ст.19 Конституції : органи державної влади та їх посадові особи діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Ч.1 ст. 70  закону про ТБ і РМ передбачає право Національної ради здійснювати контроль та забезпечувати виконання вимог, встановлених законом про вибори. Проте відповідно до ст.72 закону про ТБ і РМ Національна рада застосовує санкції за порушення ТРО вимог ліцензії та законодавства про телебачення і радіомовлення. У ст.3 закону про ТБ і РМ зазначено,  які закони входять до складу законодавства про телебачення і радіомовлення. Закони про вибори у цей перелік не входять. 

Цивільно-правова  відповідальність

Мабуть, це найсерйозніше, що може трапитися із ТРО, оскільки розмір шкоди, яка може бути присуджена до компенсації, непередбачуваний.

Підставою для позову може бути, зокрема,  поширення недостовірної інформації  про кандидата або про партію, яка його висунула, надання переваги політичним конкурентам при висвітленні їх діяльності або передвиборних програм, відмова поширити передвиборну агітацію.

Задоволення такого позову неможливе у випадку, якщо шкоду кандидату (партії, яка його висунула) заподіяно поширенням  інформації, що містилася у  передвиборній агітації іншого кандидата. У цьому випадку в діях ТРО не має вини, оскільки ТРО зобов’язана поширити передвиборну агітацію іншого кандидата у тому вигляді, у якому її отримала.

 

Примітка:

Будьте уважні до пред’явлених до ТРО адміністративних позовів (п.2 цієї розсилки) та вживайте заходів із захисту  ТРО у випадку їх пред’явлення, оскільки начебто несерйозне рішення адміністративного суду визнати дії ТРО протиправними може стати першим кроком перед зверненням із  цивільним позовом про відшкодування шкоди, завданої кандидату цими діями.

Ось це і все, що можливо пред’явити ЗМІ чи їх керівникам.

Я нічого не сказала про кримінальну відповідальність, оскільки впевнена, що ви не маєте наміру поширювати матеріали,  які  містять заклики до ліквідації незалежності України, зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, незаконного захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства та розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров'я населення.

 

З повагою, Тетяна Фоміна.

 

Повернутися до розділу

 

Блог НАМ

Ольга Большакова
Тетяна Лебедєва
Тетяна Лебедєва
Недавно на сайте «Телекритика» прочла интервью с Натией
Переглядів: 15362  Коментарів: 0