Приєднатися до НАМ
Вхід для користувачів Логін Пароль Реєстрація Увійти

 

Новини

РозділиНовини НАМ

15.3.2019 13:08 | Автор:

Відкрита заява Незалежної асоціації телерадіомовників

Відкрита заява Незалежної асоціації телерадіомовників у зв’язку із розглядом поправок проекту Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної».
 
Незалежна асоціація телерадіомовників, яка представляє інтереси 147 телеканалів та радіостанцій, звертається до Верховної Ради України з проханням не допустити  дестабілізації законодавства у сфері телебачення і радіомовлення через встановлення нових вимог до мови телерадіомовлення у проекті Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної», реєстраційний №5670-д від 09.061.2017 року.

Протягом останніх трьох років законодавче регулювання застосування мов як на радіо, так і на телебаченні вже було повністю оновлено.

8 листопада 2016 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо частки музичних творів державною мовою у програмах телерадіоорганізацій» №1421-VIII,  від 16.06.2016 р., який не лише встановлює квоти на україномовні пісні, але і визначає  порядок застосування мов на радіо. При цьому остаточні обсяги квот на україномовні пісні набули чинності лише 8 листопада 2018 року.

13 жовтня 2018 року набув чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законів України щодо мови аудіовізуальних (електронних) засобів масової інформації" №  2054-VIII,  від 23.05.2017р., який визначає порядок застосування мов на телебаченні.

Обидва ці закони були прийняті за результатами тривалих професійних дискусій та стали виваженим і збалансованим рішенням, яке враховує всі особливості поширення інформації на телебаченні і радіо, відповідає інтересам держави і суспільства, і яке підтримано більшістю народних депутатів парламенту в цьому скликанні.

Також обидва ці закони містили умови про перехідний період, який надав телерадіоорганізаціям можливість підготуватись до виконання нових вимог. Цей перехідний період щойно завершився, і дотримання квот вимагає від мовників значних зусиль.  

Також значних зусиль до реалізації своїх нових наглядових повноважень доклала Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення, яка розробила «Методологічні роз`яснення: моніторинг ефіру телерадіокомпаній щодо дотримання встановлених законом квот» та провела навчальну роботу із своїм апаратом щодо застосування новел законодавства.

Запровадження нових вимог до повного завершення реалізації попередньої реформи – це не лише дестабілізація ринку, але і знецінення законотворчості.

Також просимо взяти до уваги те, що відповідно до статті 397 «Угоди про асоціацію України з Європейським Союзом» та Додатку XXXVIІ до неї Україна зобов’язалася протягом двох років від набрання чинності цією Угодою наблизити своє законодавство до Директиви № 2007/65/ЄС від 11.12.2007 «Про аудіовізуальні медіа-послуги». Відповідний законопроект вже зареєстрований у Верховній Раді України (проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про телебачення і радіомовлення» № 7397 від 14.12.2017). Отже, найближчим часом законодавство у сфері телебачення і радіомовлення знову може зазнати докорінних змін.

Всі ці обставини були взяті парламентом до уваги при голосуванні проекту Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» у першому читанні.

Зокрема, голова Комітету з питань культури і духовності пан Микола Княжицький заявив: «… Статтю 20 "Державна мова у телебаченні та радіомовленні" викласти в редакції чинної статті 10 Закону "Про телебачення і радіомовлення". Тобто це ми виконали рекомендацію Комітету з питань свободи слова та засобів масової інформації, який на цьому тижні рекомендував нам зробити таке рішення, оскільки вступає в силу 13 жовтня новий закон і вже бачите, як багато каналів перекладають свої іншомовні програми українською…».

З ним погодився пан Андрій Лозовий: «…Микола Леонідович дуже правильно сказав про те, що (я просив би, щоб в стенограмі це зафіксували) про те, що телебачення регламентує окремий Закон про телебачення і радіомовлення, щоб ми не створювали юридичний колапс і неймовірну загрозу на майбутнє».

І нарешті безпосередньо перед голосуванням головуючий ще раз зазначив: «І я ставлю на голосування проект Закону 5670-д з тими правками, які озвучив під стенограму голова комітету Микола Княжицький, … і який враховує ті пропозиції, які ми прийняли, коли робили квоти для радіо і телебачення, … – з тими правками проект Закону 5670-д за основу».

Водночас, з метою недопущення нових колізій у законодавстві, вважаємо за доцільне не дублювати в статті 20 проекту Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» текст чинної статті 10 Закону України «Про телебачення і радіомовлення», а викласти її поправки №653, яка була подана головою Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова та інформаційної політики Вікторією Сюмар, а саме:  «Статтю 20 розділу V викласти у редакції:

«Стаття 20. Державна мова у телебаченні та радіомовленні

1. Телерадіоорганізації здійснюють мовлення державною мовою. Обов’язковий (мінімальний) обсяг мовлення державною мовою для телерадіоорганізацій окремих категорій та допустимий обсяг мовлення мовами  корінних народів, національних меншин України, мовами  міжнародного спілкування встановлюється Законом України «Про телебачення і радіомовлення».

Така редакція дозволить також охопити положення статті 9 цього ж закону, яка регулює застосування мови на радіо.

 

Катерина М’ясникова,

виконавчий директор Незалежної асоціації телерадіомовників,

керівник «Радіокомітету»

 

Повернутися до розділу

 

Блог НАМ

Ірина Вуйцик
Ірина Вуйцик
Наталя Беднарська
Наталя Беднарська
Проработав более 10 лет в медиа, я лично сталкивалась с нехваткой решени
Переглядів: 6929  Коментарів: 0