Приєднатися до НАМ
Вхід для користувачів Логін Пароль Реєстрація Увійти

 

Новини

РозділиНовини НАМ

9.9.2019 13:11 | Автор:

Досвід європейських країн у застосуванні актів з питань захисту інтересів дітей

2016 року в Україні прийняли саморегулівний акт «Захист дитини, яка зазнала сексуального насильства, при залученні до медіавиробництва».  Про те, як вплинув цей акт на роботу регулятора та представників ЗМІ, ми поговоримо під час громадської дискусії «Безпечний медіапростір: співпраця індустрії та регулятора» 11 вересня у Києві.  Для участі у дискусії необхідно заповнити реєстраційну анкету. А зараз спробуємо проаналізувати, як діють механізми захисту неповнолітніх на прикладі кількох європейських країн.

Німеччина

Асоціація саморегулювання мовників у Німеччині (FSF) має власний кодекс захисту неповнолітніх у медіа. Також вона регулює контент, що викликає страх, порушення розвитку, пропагує насильство, сексуальні та гендерні відносини, соціально-етичну дезорієнтацію, шахрайство та незаконні дії. Вона є основним наглядовим органом в сфері захисту неповнолітніх на ТБ та здійснює нагляд за контентом в інтернеті та за комп'ютерними іграми.

FSF проводить чимало освітніх заходів, під час яких пояснює дітям та молоді як компетентно  та критично використовувати медіа, у співпраці зі школами організовує різноманітні медіапроекти.

Для прикладу, FSF розглянула популярний серіал «Гра престолів», 1-5 сезон, щоб зробити його вікову класифікацію. Серіал об'єднує в собі елементи середньовічного епосу, фентезі і розповідає історію про вигадане королівство, його боротьбу з ворогами, яка супроводжується змовами і пристрастями. На думку експертів, сценарій віддалений від повсякденного життя і містить чіткий поділ між добром і злом, дозволяє аудиторії від 12 років і старше впоратися з найбільш яскравими картинами насильства (наприклад, сценами зґвалтування або різних видів убивств). Окремі епізоди «Гри престолів» класифіковані як рекомендовані тільки для аудиторії 16 років і старше. Обмеження викликано тим, що перегляд сцен насильства аудиторією молодшого віку викликає тривалий стан тривоги.

Окрім того, у Німеччині також існують обмеження щодо відеоігор для певних вікових категорій. Ігри, які містять ознаки насильства та негативно впливають на розвиток молоді, розміщують у спеціальну індексовану систему «Перелік медіа, що загрожують молодим особам». Вони автоматично стають непридатними для дітей та молоді.

Англія

Регулятор Великої Британії  Орган зі стандартів реклами (The Advertising Standards Authority/АSА)  зазначає, що маркетингові комунікації, адресовані дітям або націлені на них, не повинні спонукати купувати дітей рекламовані товари і переконувати батьків (або інших дорослих) у тому, щоб придбати цей продукт. Окрім того, існують специфічні правила щодо вікових товарів, таких як алкоголь, азартні ігри, лотереї та електронні сигарети.

Департамент освіти Великобританії опублікував  доповідь «Дозволити дітям бути дітьми», підкресливши ряд проблем, що стосується сексуалізації та комерціалізації дітей та дитинства. Зображення, які можна назвати сексуально-сугестивними, не повинні з’являтися в межах 100 метрів від школи.

ASA також забороняє рекламодавцям використовувати у своїй рекламі щось таке, що може призвести до фізичної , психічної та моральної шкоди дітей. Маркетологи повинні подбати про те, щоб їхня реклама не викликала страх у неповнолітніх, а на інтернет-майданчиках використовувати рекламу із візуально оформленим обмеженням віку.

У 2017 році ASA підтримала скаргу на рекламу у фільмі «Alien: Covenant», адже вона могла налякати дітей і завдати їм моральної шкоди (Twentieth Century Fox Film Company Ltd, 16 серпня 2017).

Окрім того, регулятор контролює, щоб реклама про продукти харчування та безалкогольні напої з високим вмістом жиру, солі або цукру не відображалася у «дитячих засобах масової інформації» (там, де основною цільовою аудиторію є діти, молодші 16 років, або інші медіа, де діти складають більше 25 % аудиторії).

Нідерланди

Нідерландська модель саморегулювання спрямована на інформування батьків про зміст відеоконтенту та попередження появи потенційно шкідливих матеріалів в ефірі в ті часи, коли неповнолітні ймовірно можуть його подивитися. Головну роль в моделі має недержавний компонент – Нідерландський інститут класифікації аудіовізуальних засобів масової інформації (NICAM).

NICAM має ініціюючу і координуючу роль в розвитку Kijkwijzer – системи класифікації, яка попереджає батьків і вихователів дітей, що телевізійна програма або фільм можуть бути шкідливими. Регулятор оцінює контент та в разі потенційно небезпечних фрагментів присвоює спеціальні піктограми, які попереджають про насильство, страх, секс, дискримінацію, наркотики та/або зловживання алкоголем, грубу мову. Kijkwijzer дає вікові рекомендації: прийнятне для різного віку, обмеження 6 років, 9 років, 12 років і 16 років. Для оцінювання комп’ютерних ігор застосовується міжнародна система PEGI.

Для прикладу, фільм «Зоряні війни» (Star Wars. The Force Awakens) визнаний з віковим обмеженням 12 років та попередженням, що містить сцени насилля та бійок.

Польща

У справі захисту неповнолітніх Національна рада Польщі керується як правовими приписами, так і існуючою практикою. Предметом моніторингу є два принципи, що лежать в основі нинішньої системи правового захисту неповнолітніх: захист від шкідливого контенту та правильна класифікація програм для різних вікових груп. Мовники повинні дотримуватись таких правил, як обов'язкове зазначення вікової класифікації, заборона на поширення порнографії і насильства без спеціального технічного обмеження, унеможливлення доступу неповнолітніх до шкідливого контенту.

Національна рада проводить систематичний контроль за дотриманням класифікації програм, які можуть мати негативний вплив на нормальний фізичний, розумовий або моральний розвиток неповнолітніх, визначення вікової категорії для програм, використання стандартних графічних символів і рекламних формулювань.

Окрім захисту неповнолітніх від «дорослого» контенту, в Польщі також докладають зусилля щодо захисту неповнолітніх від впливу реклами так званого «нездорового харчування». Це стосується реклами харчових продуктів, що містять компоненти, про які є офіційні дані щодо їхньої шкідливості за умов надмірного споживання.

Болгарія

Болгарський регуляторний орган (Національна рада з журналістської етики), зважаючи на досвід інших європейських країн у саморегулюванні, вважає своїми основними принципами у «дитячому питанні»  демонструвати особливу відповідальність за дотримання прав дітей, у тому числі за їхнє право бути почутими. А також – не публікувати інформацію або фотографії про життя дітей (якщо це не виправдано значним суспільним інтересом), не розкривати особистість дітей, постраждалих від злочинів, якщо це може їм нашкодити, уникати опитування дітей без згоди дорослих, відповідальних за них.

Грузія

12 березня 2009 року Національна комісія з комунікацій Грузії, відповідно до Закону Грузії «Про мовлення», затвердила «Кодекс поведінки мовників» (Code of Conduct for Broadcasters), відповідно до якого  встановлено професійні принципи та правила щодо виробництва та трансляції програм. Зокрема, мова про захист прав неповнолітніх. Мовники не повинні транслювати програми, що можуть погіршити фізичний, психологічний, розумовий або моральний розвиток дітей віком до 18 років. Також необхідно класифікувати програми за їхньою придатністю до різних вікових груп і забезпечити право неповнолітніх на недоторканність приватного життя, захищати анонімність неповнолітніх, підозрюваних, обвинувачених, засуджених, свідків, жертв злочинів, особливо сексуальних злочинів.

Франція

Орган саморегуляції  у Франції— Autorité de régulation professionnelle de la publicité (Орган регуляції фахівців із реклами, далі — ARPP) зазначає, що Рекламні та маркетингові комунікації не повинні містити висловлювань чи візуальних елементів, які можуть завдати шкоди душевно, морально чи фізично дітям та підліткам. Окрім того, регулятор слідкує за тим, щоб не заохочувати протизаконну, агресивну, небезпечну чи антисоціальну поведінку, не підривати авторитет батьків, вчителів та інших вихователів, не представляти приниження дітей та підлітків, не показувати непристойні та насильницькі зображення та коментарі, що може їх шокувати, не використовувати їх недосвідченість та довірливість.

Прес-центр НАМ

Повернутися до розділу

 

Блог НАМ

Ольга Большакова
Ірина Вуйцик
Ірина Вуйцик