Приєднатися до НАМ
Вхід для користувачів Логін Пароль Реєстрація Увійти

 

Блог НАМ

Розділи → Дослідження ринку

17.7.2012 18:33 | Автор: Віталій Гордузенко

Вибірка при дослідженні цільової аудиторії радіостанції

В продовження актуальної теми: «Проведення дослідження власними силами», слід зосередити більш конкретну увагу на одному з важливих етапів дослідження - формування вибіркової сукупності.

Щоб провести опитування цільової аудиторії потрібна база, з якої в подальшому формується вибірка. Для того щоб, дізнатися охоплення аудиторії, кількість слухачів радіостанції, цілком прийнятно використання випадкової вибірки.

При охопленні аудиторії менше 1%, витрати на проведення опитування ЦА, використовуючи випадкову вибірку можуть бути економічно неефективними, і непід’ємними для бюджету локальної радіостанції. Навіть використовуючи порівняно недорогий і дуже ефективний на сьогодні метод - телефонне інтерв'ю (CATI), буде потрібно досить багато коштів, для формування вибірки. Охоплення в 1% означає, що зі 100 чоловік, тільки один слухає досліджувану радіостанцію, тобто щоб знайти 400 слухачів необхідної радіостанції потрібно зробити мінімум 40 000 дзвінків! Оскільки частка «невідповідних» респондентів перевищуватиме гранично допустиму норму, застосовувати випадкову вибірку в подібній ситуації недоцільно. 

В даному випадку слід скористатися невипадковою – цільовою вибіркою. Основною складністю формування такої вибірки є важкодоступність респондентів, які входять в цільову аудиторію. Зібрати цільову вибірку можна оголосивши який-небудь конкурс, взяти участь, в якому можна скориставшись телефоном. Або, якщо дозволяє бюджет, оголосити в ефірі, що бажаючі можуть прийняти участь в опитуванні, яке буде оплачуватися (наприклад, поповненням рахунку на телефоні), для цього треба залишити номери телефону зателефонувавши за вказаним номером, або на сайті. Далі фіксуємо номери телефонів потенційних респондентів і заносимо їх в базу. Дане оголошення слід озвучувати в різний час доби і в різні дні, щоб у всіх слухачів радіостанції була однакова можливість (не нульова ймовірність) його прослухати.

Також контакти потенційних респондентів, можна почерпнути з листів, які приходять до редакції. Ще при створенні цільової вибірки соціологи використовують метод «снігової кулі». Після кожного інтерв'ю, респондента просять назвати ще двох-трьох чоловік, які можуть слухати таку ж радіостанцію, і база поступово зростає, але необхідно її перевіряти, щоб контакти не повторювались.

Важливо розуміти, що оскільки вибірка за методом «снігової кулі» не є випадковою, результати такого дослідження не можна вважати репрезентативними. Вони можуть служити лише певним орієнтиром. Проблема такого підходу в тому, що респонденти з більш активним способом життя мають більше шансів потрапити у вибірку, що призведе до її спотворення. Пропонуємо дати назву такій вибірці - вибірка луни - вибірка, з тих, хто відгукнувся на пропозицію радіостанції взяти участь в конкурсі, в опитуванні. Опитування вибірки луни дозволить визначити соціально-демографічний портрет, вивчити психографію, стиль життя цільової аудиторії радіостанції, виявити споживчі характеристики аудиторії.

Також на вибірці луни можна протестувати концепцію нової програми, підібрати найбільш привабливі музичні твори, сформувати оптимальну сітку мовлення, визначити сильні та слабкі сторони ведучих. Потрібно пам’ятати, що вимірювати рейтинги і охоплення, за допомогою даної вибірки не можна.

Мінімальний обсяг вибірки луни повинен становити не менше 200 чоловік. Слід врахувати кількість недозвонів і відмов, щоб опитати 200 осіб база має складатися мінімум з 800-1000 потенційних респондентів.

Таким чином, опитування проведене власними силами дозволить побачити обриси портрету цільової аудиторії, а при сприятливих умовах і досить чіткий портрет, що є вельми прийнятним для локальних радіостанцій.

Звісно за наявності коштів подібне дослідження можна замовити у маркетинговій агенції або приєднатися до синдикативного дослідження, яке проводить Радіокомітет.

Повернутися до розділу

Ваше ім’я:*
E-mail:*
Коментар:*
Код:* Включите картинки в браузере
 

Блог НАМ

Тетяна Лебедєва
Тетяна Лебедєва
Недавно на сайте «Телекритика» прочла интервью с Натией
Переглядів: 10421  Коментарів: 0
Віталій Гордузенко
Віталій Гордузенко
В продовження актуальної теми: «Проведення дослідження власними си
Переглядів: 19283  Коментарів: 0