20.2.2013
Дослідження ставлення широкої громадськості до засобів масової інформації
На замовлення проекту "У-Медіа" дослідницька компанія InMind здійснила опитування громадян у 10 регіонах України - Київській області, Вінницькій, Донецькій, Львівській, Миколаївській, Закарпатській, Сумській, Харківській, Черкаській та Автономній Республіці Крим.
Дослідження вивчало ставлення широкої громадськості до засобів масової інформації, рівень задоволення від різних типів медіа, і рівень споживання. Окремий блок питань з медіа грамотності населення оцінював довіру до медіа, вміння виокремлювати замовні матеріали / приховану рекламу, обізнаність щодо медіа власників ЗМІ та готовність скористуватись законом про доступ до публічної інформації.
Отримання новин – одна з трьох основних причин користування Інтернет в Україні. Після перевірки електронної пошти та спілкування в соціальних мережах, українці використовують Інтернет для пошуку новин. Телебачення залишається найбільш популярним джерелом отримання новин для 87% громадян; але популярність Інтернет медіа випередила популярність преси та радіо: 42% респондентів шукають новини в мережі, в пресі – 40%, радіо – 30%.
Українська медійна програма «У-Медіа» міжнародної організації Інтерньюз Нетворк спільно з дослідницькою компанією InMind представили результати опитування громадян у 10 регіонах України щодо їхнього користування засобами масової інформації. Було опитано 4047 громадян, що проживають у містах з кількістю населення 50 тисяч і більше. Польовий етап проходив у вересні-жовтні 2012 року.
Згідно даних дослідження, 61% респондентів користувались мережею Інтернет хоча б один раз протягом місяця. При цьому, найбільше користувалися мережею в Київській області (64%), Харківській області (60%) та Автономній Республіці Крим (57%). Найменше використовують Інтернет у Миколаївській області – 40% респондентів. Дані дослідження у порівнянні з іншим опитуванням компанії GFK у 2012, показало швидке зростання в користуванні Інтернет українцями: 38% в січні 2012, 42% в березні 2012 та 61% у жовтні 2012.
42% респондентів відвідували новинні Інтернет портали та сайти засобів масової інформації. 29% респондентів користувались регіональними новинними сайтами для пошуку новин. Респонденти відзначили більшу об’єктивність регіональних Інтернет-медіа порівняно з національними, але при цьому меншу оперативність та гірші можливості для пошуку інформації.
Експерти відзначили, що більший відсоток респондентів задоволені якістю новин в Інтернет, аніж якістю регіональних теленовин та повідомлень у місцевій пресі (див. Таблицю 1): 73% задоволені об’єктивністю місцевих сайтів, 74% - повнотою представленої інформації та 83% - актуальністю висвітлених подій.
Порівняно з 2009 роком, респонденти менше задоволені якістю місцевих традиційних ЗМІ. Зокрема, експерти зафіксували помітне зниження у задоволеності об’єктивністю регіональної преси та телебачення, повнотою та актуальністю висвітлених тем. Варто відзначити, що більше половини респондентів так чи інакше задоволені якістю місцевих новин.
Таблиця 1. Оцінка якості місцевих медіа
|
Об’єктивність |
Повнота |
Актуальність |
|||
2009 |
2012 |
2009 |
2012 |
2009 |
2012 |
|
Повністю або скоріш задоволені регіональними сайтами |
- |
73% |
- |
74% |
- |
83% |
Повністю або скоріш задоволені регіональною пресою |
69% |
62% |
75% |
60% |
76% |
67% |
Повністю або скоріш задоволені регіональним ТБ |
68% |
60% |
77% |
68% |
76% |
63% |
Інші цікаві факти:
- Найбільш популярним джерелом новин залишається телебачення – 87% респондентів дивляться теленовини хоча б раз на місяць. Найбільше дивляться телебачення в обласних центрах, а в менших містах - більше читають. У деяких регіонах споживання преси залишається достатньо високим – у Вінниці 60%, та 50% у Донецьку та Черкасах.
- Третина користувачів медіа (31%) надають перевагу виключно одному джерелу інформації – або телебаченню, або газетам, або Інтернет, або радіо. Всіма чотирма типами медіа найбільше користуються жителі Київської та Черкаської областей (11%), та Вінниці (9%).
- Для отримання новин пересічний українець щотижня переглядає 3 телеканали, 2 друковані видання, 2 Інтернет сайти та 2 радіостанції.
- Респонденти надають перевагу національним медіа: 80% та більше споживачів конкретних типів ЗМІ воліють дивитись або слухати національні ЗМІ. Виключенням є регіональна преса - споживачі читають більше регіональних газет, ніж національних.
- 48% респондентів вважають, медіа потрібні для подання новин, 25% вбачають, що медіа мають стежити за дотриманням прав громадян.
- Найбільшою довірою користується новини на телебаченні (55% респондентів), менше - в друкованих медіа (38%) , Інтернет (35%) та на радіо (31%). Показники відповідають ступеню поширення кожного з цих типів медіа.
- Найбільше громадяни очікують від медіа дотримання стандарту чесності/достовірності (65%).
- Для 81% респондентів не важливо, кому належать засоби масової інформації. 7% респондентів знають, кому належать національні ЗМІ, які вони споживають, 6% знають медіа власників лише кількох національних медій; при цьому знання регіональних медіа власників є ще меншим.
- Майже половина (49%) респондентів знають про те, що засоби масової інформації розміщують приховану рекламу, при цьому 27% вміють відрізняти її від звичайних журналістських матеріалів.
Звіт завантажений у форматі PDF презентації. 153 сторінки. Російською мовою. (5 Mb)
Використання даних дослідження можливе за умови посилання на проект "У-Медіа" Інтерньюз Нетворк та InMind.
П'ятирічний Український медійний проект "У-Медіа" реалізує Американська неурядова організація "Інтерньюз Нетворк" за фінансової підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID). Висновки та дані, що містить звіт про дослідження, є виключно відповідальністю Інтерньюз Нетворк та InMind та не обов’язково відображають точку зору USAID та американського уряду.